Lautasmatka – Poimintoja ruuan historiasta

Tomaatti on arkisista arkisin elintarvike, mutta mistä se on peräisin ja miten siitä on tullut sellainen kuin se on? Lautasmatka on kiehtova hyppäys ruoan maailmanhistoriaan. Kirja kertoo tomaattien lisäksi purukumista, 1990-luvun vähärasvaisuustrendistä, suolasta, kahvista, broilerista, maidosta, 1960-luvun margariiniskandaalista Suomessa ja kultaisesta riisistä.

Lautasmatka on asiapitoinen mutta viihdyttävä kirja, joka näyttää arkiset elintarvikkeet uudessa valossa ja avartaa käsitystämme suomalaisen ruokapöydän historiasta. Yleistajuisesti esitetyt ruokamaailman kiemurat pitävät otteessaan, ja sopivin välein Koistinen maustaa tarinoita pienillä anekdooteilla ja omilla kokemuksillaan.

Mari Koistinen on ruuankulutuksen ympäristövaikutuksiin perehtynyt asiantuntija ja tietokirjailija. Hän kommentoi taajaan julkisuudessa erilaisia ruokaan liittyviä uutisia ja on vuosien ajan kirjoittanut aiheesta myös blogia. Koistisen aiempi kirja käsitteli ruokaväärennöksiä ja niiden historiaa.

Aiemmasta teoksesta sanottua:

”Syötkö väärennettyä ruokaa? esittelee elintarvikepetosten eri lajeja kattavasti ja tehokkaasti. Kirja on tiivis, helppolukuinen ja laaja-alainen.” - Kirjavinkit

”On tärkeää, että tämä kirja on tehty: valveutuneet kuluttajat ovat isossa osassa taistelussa ruokahuijauksia vastaan.” - Ympäristö ja terveys

Aula & Co 1. painos

Ruokamysteerit: Viisaiden valintojen jäljillä