Kuormitusfysiologia : Liikuntatieteellisen Seuran julkaisuja nro 176

Kuormitusfysiologia on alan ensimmäinen suomenkielinen oppikirja. Teos kokoaa alan tietouden ja keskeiset tutkimustulokset yksiin kansiin. Kirja on tarkoitettu etenkin liikuntatieteiden opiskelijoille, liikunnanohjaajille, fysioterapeuteille, personal trainereille, hierojille ja kuormitusfysiologiasta kiinnostuneille liikunnan harrastajille.

Kuormitusfysiologia tutkii fyysisen rasitukseen ja harjoittelun elimistössä aiheuttamia välittömiä ja pitkäaikaisia muutoksia. Kohteena ovat erityisesti kestävyys- ja lihasvoimaharjoittelun tuottamat adaptaatiomuutokset ja toiminnallisen kapasiteetin lisääntyminen hermolihas-, hengitys- ja verenkierto-sekä sisäeritysjärjestelmissä. Kuormitusfysiologiaa hyödynnetään esimerkiksi kansanterveyden edistämisessä, urheiluvalmennuksessa, ergonomiassa ja fysioterapiassa.

Fysioterapeutin käsikirja

Kauranen, Kari

Fysioterapeutin käsikirja

Kauranen, Kari