Om Ellis Island av Georges Perec

Författaren och översättaren Helena Erikssons förord till Georges Perecs Ellis Island.

Om Ellis Island:

Ellis Island är den ö utanför New York som nästan alla europeiska invandrare passerade på vägen till sitt nya liv i det förlovade landet Amerika; bara mellan 1892 och 1924 slussades 16 miljoner människor via ön in i USA. Georges Perec gjorde 1978–1979 en film om Ellis Island, tillsammans med filmaren Robert Bober.
Boken Ellis Island består av den poetiska text som Georges Perec läste i filmen, och hans fascination inför denna ö är enkel att förstå. I fenomenet Ellis Island samlas mycket av det som Perecs författarskap kretsar kring: individen i massorna, uppräknandet av fakta och statistik, minnet och dess fysiska avtryck på världen.

Sociala tjänstehundar - omsorg utan ord

Eriksson, Helena; Karlberg, Sara

Animal Assisted Interventions - Professionals Embrace the Power of the Dog