Kuka valmisti Adam Smithin päivällisen? : tarina naisista ja taloudesta

Ensin totuttiin ajattelemaan, että ihmisen taloudellinen toiminta pyrkii aina oman edun tavoittelemiseen. Mutta omaa etuaan ajava yksilö ei tyytynyt pysyttelemään talouden piirissä vaan tunkeutui myös ajattelun ja ihmissuhteiden perusyksiköksi. Ennen pitkää koko elämää alettiin vähitellen tarkastella itsekkäiden intressien ja omanvoitonpyynnin temmellyskenttänä. Aikaan saatiin silmäpuoli maailmankuva. Kun itsekkyyttä lakataan pitämästä itsestäänselvyytenä, maailma alkaa näyttää vallan toisenlaiselta. Kuka valmisti Adam Smithin päivällisen? selvittää, mitä kaikkea yksilön itsekkyyteen luottavalta ajattelulta jää huomaamatta. Katrine Marçal (s. 1983) on ruotsalainen lehtinainen ja kirjailija. Vuonna 2013 Kuka valmisti Adam Smithin päivällisen? sai Dagens Nyheter -lehden Lagercrantzen-kriitikkopalkinnon.

Minä, et sinä. Me Too ja valtavirtafeminismin ongelmat

Phipps, Alison; Halttunen-Riikonen, Elina

Queer : sarjakuvajohdanto

Barker, Meg-John; Scheele, Jules; Halttunen-Riikonen, Elina