Verokarhun muistelmat: 30-vuotinen sota harmaata taloutta vastaan (äänikirja)

Verohallituksen juro änkyrä muistelee.

Kaikki olivat innolla mukana harmaan talouden vastaisessa taistelussa. Aina ei kuitenkaan ollut täysin selvää, millä puolella.

Markku Hirvonen tuli suurelle yleisölle tutuksi harmaan talouden, veronkierron ja veroparatiisien vastaisen taistelun keulakuvana. Kirjassaan hän kertoo verohallinnon törmäyksestä 1990-luvun alun pankkikriisin, kansainvälistyvän verorikollisuuden ja massiivisen harmaan talouden kanssa. Haasteisiin vastaaminen vaati menetelmien kehittämistä, viranomaisyhteistyötä ja salassapitosäännösten kumoamista.

Uudistuksia ajanut Hirvonen sai vastaansa elinkeinoelämän lobbarit, verotarkastusta vastaan masinoidun lehdistökampanjan, esimiehensä ja valtiovarainministeriön. Hänen uraansa verohallituksen verotarkastusyksikön johtajana värittivät erimielisyydet harmaan talouden torjunnasta, dramaattinen ero ja uran jatko valtiovarainministeriön palkkalistoilla.

Verotusneuvos Markku Hirvonen (s. 1945) on tehnyt mittavan uran verohallinnon ja valtiovarainministeriön palveluksessa. Eläkkeelle jäätyään hän on laatinut harmaata taloutta koskevia selvityksiä muun muassa eduskunnan tarkastusvaliokunnalle sekä kirjoittanut Kalle Määtän kanssa kirjan harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.