Yhdessä päätetty: kohti tasa-arvoista vuorovaikutusta ja osallistumista

Mitä laitetaan viikonloppuna ruuaksi? Kuka esittelee ryhmätyön Powerpoint-diat? Mihin asioihin panostetaan sote-palveluiden kehittämisessä? Yhteinen päätöksenteko on osa jokapäiväistä elämää sekä demokraattisen yhteiskunnan ja osallisuuden ydin. Sen toteuttaminen on kuitenkin paljon monimutkaisempaa ja moniulotteisempaa kuin yleensä ajatellaan. Jälkikäteen saattaa käydä ilmi, etteivät kaikki olekaan sitoutuneet päätökseen, jonka ajateltiin olevan yhteinen. Yhdessä päätetty tarkastelee yhteistä päätöksentekoa sosiaalisena ja vuorovaikutteisena prosessina, jonka tärkeitä elementtejä ovat osapuolten tasa-arvoinen osallistuminen sekä ymmärrys valta-asetelmista. Ilmiön kompleksisuuden ymmärtäminen on avainasemassa, jos halutaan saada aikaan päätös, jonka kaikki voivat allekirjoittaa. Teos sukeltaa vuorovaikutuksen mikrotasolle ja tuo uudenlaisia, kriittisiäkin näkökulmia esimerkiksi osallistamisen teemaan. Se auttaa ymmärtämään, millaisten lainalaisuuksien varassa kommunikoimme ja teemme päätöksiä yhdessä muiden kanssa.

Gaudeamus 1. painos

Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kuhmoinen, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari, Äänekoski
Keski-kirjastot.

Keskustelunanalyysi: Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta