Viktig svenska : Alla dom där språkfrågorna

Vem bestämde att man skulle skriva på det här viset? När ändrades det? Varför gäller inte regeln jag fick lära mig i skolan längre? Och varför väcker vissa språkfrågor så starka känslor?

Till skillnad från matematikens lagar är språkets regler fulla av undantag, av starka böjningar, variationer och oregelbundenheter. Dessa normer är dessutom i ständig förändring.

IViktig svenska tar Lena Lind Palicki och Anders Svensson upp språkfrågorna vi älskar att diskutera och benar ut vad dom handlar om. Vad är det vi egentligen pratar om när vi pratar om språk? Dessutom ger författarna rekommendationer i en rad språkriktighetsfrågor och väljer ibland andra vägar änSvenska Akademiens ordlistaeller Språkrådet – som när dom förespråkardom istället förde ochdem.

Så här ska det låta - om finlandssvenska och språkriktighet

Reuter, Mikael

Från Lexå till Glitterscenen : finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författatporträtt 1960-2013

Korsström, Tuva