Vallatonta musiikkia: Lastenmusiikkikulttuuri 2000-luvun Suomessa

Lasten arkipäivään kuuluu monenlaista musiikkia. Teos käsittelee lasten musiikkikulttuureita elämän alusta koulun alkuun saakka. Lapset saavat musiikkikasvatusta jo ennen kouluikää esimerkiksi päiväkodeissa ja musiikkileikkikouluissa. Vallatonta musiikkia käsittelee lastenmusiikkikulttuureihin sisältyviä eettisiä kysymyksiä. Lastenmusiikkikulttuuri on kulttuurien kohtaamisen paikka: lastenlauluissa matkustetaan ympäri maailmaa ja tutustutaan erilaisiin kulttuureihin, ja myös sukupuolella on lastenmusiikissa väliä. Millaiset käsitykset pääsevät lastenmusiikkikulttuurissa esille ja mitkä käsitykset vaiennetaan? Kuka saa päättää lastenmusiikkikulttuurista? Kirja soveltuu musiikintutkimuksen, musiikkikasvatuksen, lapsuudentutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen oppikirjaksi. Se tarjoaa uusia, kriittisiä näkemyksiä kasvatuksen, erityisesti musiikkikasvatuksen alalla toimiville ammattilaisille.

Gaudeamus 1. painos

Reipas, rakas raskaus

Jaakkola, Kaisa

Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia