Valkoista ja mustaa : Etelä-Afrikka apartheidista nykypäivään

Etela-Afrikka on ristiriitojen maa. Kohisten kasvanut talous, BRICS-jasenyys ja vankka asema globaalin etelan edustajana ovat nostaneet sen merkittavaan maailmanpoliittiseen rooliin. Toisaalta maata ja enemmistoa sen vaestosta kurittaa koyhyys, korruptio, apartheidin ajassa jumittava elintaso ja syva yhteiskunnallinen turvattomuus. Valkoista ja mustaa johdattaa lukijan kolonialismin vaiheiden kautta apartheid- eli rotuerottelujarjestelmaan seka siihen, miten jarjestelma lopulta hajosi. Kirja kysyy, luhistuuko entinen vain valkoisten maa auttamatta kasiin, vai onko se Afrikan taloudellinen ja sosiaalinen veturi ja tulevaisuuden toivo. Kuinka pitkat ovat historian jaljet? Valkoista ja mustaa kertoo siita, etta Etela-Afrikassa ihonvarilla on valia. On aina ollut.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.

Akaa, Hämeenkyrö-Tavastkyro, Ikaalinen-Ikalis, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala-Birkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere-Tammerfors, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat-Virdois, Ylöjärvi
Piki-kirjastot.

Hausjärvi, Hyvinkää-Hyvinge, Loppi, Nurmijärvi, Riihimäki
Ratamo-kirjastot.

Valkoista ja mustaa : Etelä-Afrikka apartheidista nykypäivään

Inkeri, Raakel; Kudjoi, Karoliina

The making of modern South Africa : conquest, apartheid, democracy

Worden, Nigel

Eriarvoisuus tappaa

Therborn, Göran; Henttonen, Tatu

Kiinan kansantasavallan historia

Paltemaa, Lauri; Vuori, Juha A.

Aatelin historia Suomessa

Hakanen, Haikari