Uutisia Himalajalta

12-vuotias Kasperi, jolla on supermuisti ja muita erityisiä ominaisuuksia, jää orvoksi. Vanhemmat ovat kadonneet pysyvästi yhdelle kuumailmapallomatkoistaan ja puolimilitantti Eno Ykkönen ottaa pojan kasvatuksen vastuulleen.

Enolle ja hänen kenneliä pyörittävälle topakalle rouvalleen Kasperi on kuitenkin liikaa – tai Eno, rouva ja koirat ovat Kasperille liikaa – ja paikalle kutsutaan Spesialisti. Spesialistin laatiman lausunnon myötä Kasperin elämän suunta on saneltu ja hänet passitetaan sisäoppilaitokseen. Tekeekö aatteellinen kurinpito tehtävänsä vai meneekö jokin sittenkin pieleen?

Raine Mäkisen seitsemäs romaani vilisee omaperäisiä tyyppejä ja yllättäviä käänteitä. Se luo hirtehisen kuvan tulevaisuuden Suomesta, jossa seuraavasta lamasta ei enää toivutakaan. Pohjimmiltaan tarina on syvällinen satiiri ihmisen valinnasta avuttomuuden, sulkeutumisen ja ideologian välillä.

Halsua, Kannus, Kaustinen-Kaustby, Kokkola-Karleby, Lestijärvi, Toholampi
Anders-kirjastot.

Alavieska, Enontekiö-Enontekis, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto-Karlö, Hyrynsalmi, Ii, Inari-Enare, Kajaani-Kajana, Kalajoki, Kemi, Kemijärvi, Keminmaa, Kempele, Kittilä, Kolari, Kuhmo, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka-Limingo, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Muonio, Nivala, Oulainen, Oulu-Uleåborg, Paltamo, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Pudasjärvi, Puolanka, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe-Brahestad, Ranua, Reisjärvi, Ristijärvi, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Simo, Sodankylä, Sotkamo, Suomussalmi, Taivalkoski, Tervola, Tornio-Torneå, Tyrnävä, Utajärvi, Utsjoki, Vaala, Ylitornio-Övertorneå, Ylivieska
Pohjoisen eKirjasto.