Tunnustus ja todistus : näkökulmia kahteen elämän esittämisen tapaan

Tunnustuksellisen puheen ja kirjoituksen nopea yleistyminen on ollut seurausta paitsi kulttuurisesta murroksesta myös mediajulkisuuden institutionaalisista ja sisällöllisistä muutoksista. Juorulehdistö, television uudet ohjelmatyypit ja internet ovat tuottaneet perinteisten tunnustamisen ja todistamisen muotojen (uskonnot, oikeuskäytännöt, taide, asiaproosa) rinnalle uusia tunnustuksellisen puheen ja sen vastaanoton muotoja. Nykykulttuurin tunnustukset ja todistukset purkavat taiteen ja viihteen sekä faktan ja fiktion välisiä erotteluja. Mutta samalla kun julkiset tunnustus- ja todistuskertomukset ovat arkipäiväistyneet, niiden suhde totuuteen on monimutkaistunut. Teos pureutuu tunnustuksen ja todistuksen problematiikkaan niin taiteessa, kirjallisuudessa, internetin tunnustussivustoilla kuin tv-ohjelmissa Sopranosista Suomen Robinsoniin. Kirja soveltuu oppikirjaksi kirjallisuuden ja media-alan opintoihin sekä kaikille nykykulttuurista kiinnostuneille.

Tunnustus ja todistus : näkökulmia kahteen elämän esittämisen tapaan

Audiovisuaalinen mediakulttuuri