Tiikeri hyökkäämässä villihevosen kimppuun : sekä muita maailman historian taiteilijoiden uudelleentulkintoja 2010-2016

Monet taiteilijat ovat kautta historian tehneet ihailemastaan taideteoksesta uudelleentulkinnan. Tämän teoksen painotus onkin kirjan laatijan, harrastelijataiteilija Mari Loposen tekemissä uudelleentulkinnoissa. Kyseiset tulkinnat painottuvat maailman taiteen historiassa muutamaan teoksen laatijan ihailemaan maalaustaiteen edustajaan. Pääpaino on jo kauan tekijän suosiman ranskalaisen romantiikan tyylin edustajan Eugène Delacroix´n teoksissa. Mutta teoksen kuvissa on myös vaikutteita Diego Velàzquezin barokin ajan taiteesta kuin myös Pablo Picasson, Marc Chagallin ja Henri Paul Gauguinin taiteen uudelleentulkintoja. Uudelleentulkintoja on avattu ensin tekijän analysoidessa itse kuvan työprosessia, kuvaa ja sen tekniikkaa. Lisäksi on myös laadittu taidehistoriallinen selvitys toisinnoissa käytetystä alkuperäiskuvasta ja sen sisällöstä. Vaikka kuvien aiheet painottuvatkin pääasiallisesti mainittujen, tunnettujen taiteilijoiden teosten tulkintoihin, mukana on myös kirjallisuuteen, historiaan ja filosofiaan liittyvää kuvitusta. Loppuun on koottu kirjallisuuslähteitä. Lähteet koskevat lähinnä teoksia, joita on kuvissa tutkittu. Mutta lähdeluettelo sisältää myös teoksia, joita on tutkittu analyysiosioiden laadinnassa.

Algerin naiset : neljäkymmentä taiteen tulkintaa 2015-2017

Loponen, Mari

Chagall

Forrestier, Sylvie