Tiedän uskovani, uskon tietäväni : keskustelukirjeitä

Kaksi terävää ajattelijaa, kaksi erilaista maailmankatsomusta. Emerituspiispa Juha Pihkala ja tähtitieteen professori Esko Valtaoja tarjoavat lukijalle sanallista ilotulitusta kymmenosaisessa kirjeenvaihdossaan, jonka teemat käsittelevät mm. uskoa ja tietoa, moraalin perusteita, kirkkoa ja uskontojen merkitystä. Valtaojan maailmankatsomus rakentuu tieteen ja havaittavissa olevien ilmiöiden varaan. Pihkalan mielestä tieteen rinnalla on näkymätön uskon todellisuus. Välillä keskustelijat ajautuvat umpikujaan, ja näyttää jo siltä, että siltaa kahden katsomuksen välille on mahdotonta rakentaa. Yksi kirjan lähtökohdista on yrittää luoda parempaa maailmaa erilaisista lähtökohdista huolimatta. Erilaisuuden ymmärtämiselle Pihkala ja Valtaoja tarjoavat lopulta erinomaiset eväät.

Pihkala, Juha

Elämän merkityksen jäljillä: keskustelukirjeitä

Valtaoja, Esko; Pihkala, Juha

Tiedän uskovani, uskon tietäväni: keskustelukirjeitä