Taikakirja : magia antiikin Kreikassa ja Roomassa

Tunnetun antiikintutkijan kiehtova aikamatka magian syntysijoille. Miksi pöllö on velhojen lemmikki? Mistä ihmissusi- ja vampyyritarinat tulevat? Magia, noidat ja velhot sijoittuvat fantasian maailmassa usein näennäiseen keskiaikaan. Todellisuudessa monet niitä koskevat käsityksemme periytyvät jo kreikkalais-roomalaisesta antiikista. Huikea kulttuurihistoriallinen teos palauttaa magian antiikkiin, jolloin loitsut, kiroukset, rohdot, ennustukset ja parantajat olivat arkipäivää. Toisaalta noitia pelättiin ja vahingollinen magia oli ankarasti kielletty. Kirjan tarinoissa Kirke taikoo miehet sioiksi, Lucius itsensä vahingossa aasiksi ja velhot kulkevat vetten päällä.

Otava 1. painos

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Akaa, Hämeenkyrö-Tavastkyro, Ikaalinen-Ikalis, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala-Birkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Tampere-Tammerfors, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat-Virdois, Ylöjärvi
Piki-kirjastot.

Roomalaiset ja barbaarit

Kahlos, Maijastina

Papyrus: kirjan katkeamaton tarina

Vallejo, Irene; Helkamo, Taina; Nuutila, Miia

Taistelu keisarivallasta: Rooman historia 69-70 jKr.

Laakkonen, Heikki; Korhonen, Kalle

Aleksanteri Suuri : sankari ja myytti