Tähkäpää – Sotavangin laulu : Sotaromaanit

Tähkäpää – Sotavangin laulu on romaani suomalaisen sotavangin kohtalosta Neuvostoliiton vankileirillä. Matkallaan kersantti Väinö Tähkäpää tutustuu sotavankileirien tapoihin ja eri maiden sotavankeihin. Hän näkee Stalingradin motista pelastuneiden kuolinkamppailun, valeteloitukset, ilmiannot ja jäätyneet ihmismuurit. Tähkäpää kertoo sotavankien pakkotyöstä kalkkikivikaivoksilla ja siitä, miten ihmisestä tulee ihmiselle susi – mutta myös äärimmäisten hetkien keskellä nousevasta veljeydestä.

Dokumentaarisen sotaromaanin juuret ovat Timo Malmin yhteistyössä Sotavangit ry:n miesten kanssa. Matkat sotavankileireihin ja Moskovan arkistoihin avasivat arkistojen lisäksi useita sanallisia arkkuja. Timo Malmi on tamperelainen kirjailija, runoilija, kääntäjä, historiantutkija, tietokirjailija, kotiseutumies ja sotakamreeri. Hänen töidensä yhdistävät teemat ovat rakkaus, kaipaus ja sota. Malmi on julkaissut romaaneja, tietokirjoja, runoja, näytelmiä ja tehnyt lyhytelokuvan Tuntemattomat Raatihuoneen puolustajat. Hänet on palkittu mm. Tampereen kaupungin kirjallisuuspalkinnolla.

Lind & Co AB 1. painos

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.

Enonkoski, Heinävesi, Hirvensalmi, Joroinen-Jorois, Juva, Mikkeli-S:t Michel, Mäntyharju, Pertunmaa, Pieksämäki, Puumala, Rantasalmi, Savonlinna-Nyslott, Varkaus