Sorretut sanat: Vainottujen neuvostokirjailijoiden jäljillä

Sananvapaus tukahtuu Venäjällä, ja menneisyyden kipukohdista vaietaan. Kovenevat sortokeinot tuovat muistumia lähihistoriasta. Tekeekö Neuvostoliiton tapainen sensuuri paluuta?

Sorretut sanat kertoo neuvostokirjallisuudesta ja kirjailijoiden kohtaloista lokakuun vallankumouksesta imperiumin romahtamiseen. Miten Neuvostoliitossa sai tai ei saanut kirjoittaa eri aikoina? Kumpi oli vahvempaa, itseilmaisun tarve vai itsesuojeluvaisto? Kirjailijat olivat vallanpitäjien armoilla: eilen palkittu tekijä saattoi huomenna istua vankileirin piikkilangan takana.

Luiden tie -teoksellaan Finlandia-ehdokkaina olleet Ville Ropponen ja Ville-Juhani Sutinen matkustavat neuvostokirjailijoiden jäljillä Pietarissa ja Moskovassa. Retki vie neuvostoavantgarden kukoistuksesta läpi sosialistisen realismin sekä pysähtyneisyyden ajan kautta perestroikan avoimuuteen - ja nykypäivän uuteen sortoon.

SKS Kirjat 1. painos

Propagandan historia