Satiiri : johdatus lajin historiaan ja teoriaan

Satiiri ruoskii huumorin keinoin ihmisen paheita ja yhteiskunnan epäkohtia, heittää kohdevalon aikansa kulttuurikeskusteluun ja politiikkaan. Tämä satiirin muotoja ja historiaa käsittelevä antologia on hyödyllinen ja viihdyttävä tietokirja, joka johdattaa lukijan satiiri myötä antiikista nykypäivään. Laajemmin kirjan artikkeleissa tarkastellaan antiikin, keskiajan, renessanssin sekä 1700-luvun ranskalaisen ja englantilaisen satiirin kirjailijoita ja heidän keskeisiä teemojaan. Tuomalla esiin satiirikkoja eri kielialueilta sekä myös erilaisia tapoja lukea satiireja kirjoittajat antavat kattavan kuvan lajin piirteistä ja merkityksestä kirjallisuudessa. Kirja sisältää myös käsitteistön ja nimihakemiston sekä lyhyen satiiritutkimuksen bibliografian. Kirjan on toimittanut Helsingin yliopiston tutkijakollegiumin jäsen, FT Sari Kivistö.

Gaudeamus 2. painos

Kaarina-S:t Karins, Kustavi-Gustavs, Laitila, Lieto-Lundo, Masku, Mynämäki, Naantali-Nådental, Nousiainen-Nousis, Paimio-Pemar, Pyhäranta, Raisio-Reso, Rusko, Salo, Sauvo-Sagu, Taivassalo-Tövsala, Turku-Åbo, Uusikaupunki-Nystad, Vehmaa
Vaski-kirjastot.

Syvistä riveistä: Kansankirjailija, sivistyneistö ja kirjallisuus 1800-luvulla