Rotta joka ei ollut totta

Itsekkään ukon Valtteri Pietikän kellarissa asuu niin ikään itsekäs rotta. Ukko uskoo säästeliäisyyteen, kun taas rotta syö kun ruokaa on.

Sitten taloon tulee kissa, täysin talon isännästä riippumattomista syistä. Rotta ei pidä kissoista laisinkaan ja luulee, että isäntä on hankkinut kissan ihan ilkeyttään. Rotta siis kostaa nakertamalla isännän ruokavarastoja sieltä sun täältä.

Tästä alkaa monenlaisten kommellusten sarja. Selviääkö rotta talossa kissasta huolimatta?

Pirkko Talvio (s. 1943), myöhemmin Pirkko Talvio-Jaatinen, on suomalainen kirjailija ja kääntäjä. Hänet on palkittu käännöstöistään Käännöskirjallisuuden kunniakirjalla (1985), ja hän on saanut WSOY:n kirjallisuussäätiön tunnustuspalkinnon vuonna 2013.

Lennä, Heinähukka!

Simpanssi Salomonin erilainen maanantai