Roistovaltion raunioilla -Filosofinen arvio Irakin sodasta

Roistovaltion raunioilla on filosofinen analyysi Irakin sodasta. Se lähestyy sotaa toisaalta yksittäisenä taisteluna, toisaalta osana Yhdysvaltojen avointa pyrkimystä maailman johtajuuteen. Teos esittää ajattelevan ihmisen kysymykset suorin ja selvin sanoin: Mitä tarkoittaa ”oikeutettu sota”? Millainen on amerikkalainen ihmiskäsitys ja miten se suhtautuu muihin kulttuureihin? Onko kansainvälinen oikeudenmukaisuus mahdollista? Teos osoittaa Valkoisen talon politiikan filosofisen perustan heikkouden. Se paljastaa, ettei Irakin sota ollut oikeutettu eikä edistänyt demokratiaa. Samalla teos avaa filosofin näkökulman tilanteeseen, jossa yksi maailmanvalta yrittää muuttaa historian kulkua ja globalisoi maailmaa kovalla otteella. ”Toivon, että tämä kirja saisi ajattelemaan. Toivon, että Suomessa keskustellaan ja päädytään harkittuihin näkemyksiin. Toivon, että ihmiset miettivät, millaista maailmaa he itse haluavat olla rakentamassa. Tämä on demokraattisen maan kansalaisten velvollisuus.”     – Teoksen esipuheesta Keskiajan ajatteluun perehtynyt FT Mikko Yrjönsuuri on tutkinut ja opettanut filosofiaa mm. Helsingin, Jyväskylän, Toronton ja Upsalan yliopistoissa. Suomessa hänet tunnetaan erityisesti klassikkojen suomennoksista (Descartes ja Locke) ja filosofian historian julkaisuista (esim. Filosofian historian kehityslinjoja, 1998). Kirjaa ei voi tulostaa.

Gaudeamus 1. painos

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Alavieska, Enontekiö-Enontekis, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto-Karlö, Hyrynsalmi, Ii, Inari-Enare, Kajaani-Kajana, Kalajoki, Kemi, Kemijärvi, Keminmaa, Kempele, Kittilä, Kolari, Kuhmo, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka-Limingo, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Muonio, Nivala, Oulainen, Oulu-Uleåborg, Paltamo, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Pudasjärvi, Puolanka, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe-Brahestad, Ranua, Reisjärvi, Ristijärvi, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Simo, Sodankylä, Sotkamo, Suomussalmi, Taivalkoski, Tervola, Tornio-Torneå, Tyrnävä, Utajärvi, Utsjoki, Vaala, Ylitornio-Övertorneå, Ylivieska