Om Pansarkryssaren av Molly Johnson

Författaren och kritikern Anneli Jordahls förord till Molly Johnsons Pansarkryssaren.

Om Pansarkryssaren:

Ett tungt stridsfartyg pressar sig uppför ån i dimman mellan fabrikslängorna och ankrar vid betongbron framför Grusvikens järnverk. Molly Johnson skrev sin debutroman Pansarkryssaren [1955] efter att ha sett Sergei Eisensteins film Pansarkryssaren Potemkin. Hennes roman växer fram som en expressionistisk legend om den orättvisa fördelningen mellan de som äger och de som producerar - den är något så udda som en absurdistisk arbetarroman, en språkligt explosiv skildring av hur globaliseringen påverkar det begynnande svenska välfärdssamhället.

Klass - är du fin nog?

Jordahl, Anneli

En annan historia

Hadley-Kamptz, Isobel; Lantz, Annika; Ahlström, Kristofer; Alakoski, Susanna; Gelin, Martin; Jordahl, Anneli; Witt-Brattström, Ebba; Palmström, Johanna; Thunberg, Karin; Jönsson, Bodil; Bank, Simon; Lin