Om Den förlorade trädgården av Giorgio Bassani

Nyskrivet förord av författaren Torbjörn Elensky till Giorgio Bassanis Den förlorade trädgården.

Om Den förlorade trädgården:

Den förlorade trädgården utspelar sig i Giorgio Bassanis barndomsstad Ferrara före och under andra världskriget. Det är en gripande kärlekshistoria betingad av judeförföljelserna i fascismens Italien, berättad med en klarhet som gjort romanen till en av de stora italienska 1900-talsklassikerna.
När judar genom de segregerande raslagarna förbjuds att spela tennis på stadens offentliga banor bildas ett sällskap som tillåts spela på den rika familjen Finzi-Continis privata bana i deras storslagna palats. Så får bokens berättare tillträde till den udda familjen, som fascinerat honom sedan han var barn – inte minst då Micòl, familjens briljanta dotter. När han gett upp hoppet om att vinna hennes hjärta blir smärtan dubbelt ohanterlig när hon och hela hennes familj deporteras till ett tyskt koncentrationsläger.

Om Tjuvens dagbok av Jean Genet

Myrstack : Berättelser