Marskin ryyppy : juomakulttuuria Venäjän hovista Mikkelin päämajaan

PIRIPINTAAN JA LÄIKYTTÄMÄTTÄ!

Suomen marsalkka Mannerheimin kulinaarisiin harrastuksiin liittyy hänen omaleimainen juomakulttuurinsa, jonka legendaarisimpia käsitteitä on Marskin ryyppy. Kirja kuvaa Mannerheimin hienostunutta juomakulttuuria chevalierkaartin upseerina, päämajan ylipäällikkönä ja seurapiirien isäntänä. Teoksessa esitellään juoman kehittämiseen johtaneita vaiheita sekä annetaan dokumentteihin perustuva resepti ryypylle, jonka koostumuksesta on olemassa varsin erilaisia käsityksiä. Samalla avautuu näkökulma juomakulttuuriin, jonka oleellinen osa on oikeaan aikaan, oikeassa paikassa otetun ryypyn tarjoama pikku nautinto.

Marskin ryyppy : juomakulttuuria Venäjän hovista Mikkelin päämajaan

Uola, Mikko

Aseveljiä vai liittolaisia? : Suomi, Saksan liittosopimusvaatimukset ja Rytin-Ribbentropin-sopimus

Jokisipilä, Markku