Luki-vaikeudesta luki-taitoon
Lukivaikeudesta lukitaitoon kostuu tieteentekijöiden ja alan pedagogien sekä lukivaikeuden perheessään kokeneen äidin kirjoituksista. Teoria ja käytäntö pyrkivät kohtaamaan ja käymään vuoropuhelua. Lukivaikeus on alkuperältään neurobiologinen pulma, joka opettajalle ja vanhemmalle ilmenee lapsen vaikeutena oppia lukemaan ja kirjoittamaan.
Jokainen lapsi tai nuori, jolla on vaikeuksia äänteiden, kirjainten ja dekoodauksen kanssa on erilainen, eikä yhtä vastausta oikeaan toimintaan ole. Tässä teoksessa kerrotaan lukemaan opettamisen perusmenetelmistä ja muutamista erityismenetelmistä sekä siitä, millaisia ennusmerkkejä luki-vaikeus antaa itsestään.
Tarkasteltavana ovat dysleksia ja miten sen ennaltaehkäisy, eri kielien kirjoitusjärjestelmien vaikutus lukemaan oppimiseen, tekstin ymmärtäminen ja ymmärtämisen harjaannuttaminen.
Perheenäidin kokemuksista siirrytään alaluokkien lukiopetuksen kautta yläkouluun ja toiselle asteelle ja luodaan katsaus myös lukion luki-opetukseen, ylioppilastutkinnon järjestelyihin ja tietokoneen osuuteen luki-kuntoutuksessa.