Liittovaltiot -Federalismin teoria ja arki

Federalismi tai liittovaltio eivät toistaiseksi ole juuri kuuluneet suomalaiseen poliittiseen sanastoon. Euroopan unionin jäsenyyden myötä joudumme kuitenkin ottamaan kantaa liittovaltiokehitykseen. Teos perehdyttää federalismin periaatteisiin ja liittovaltioiden todellisuuteen. Siinä analysoidaan federalismin kehittymistä ideologiana Euroopassa ja Yhdysvalloissa, liittovaltioiden perustamiseen johtaneita tekijöitä, toimivaltuuksien jakautumista liittovaltion ja osavaltioiden kesken, osavaltioiden vaikutusvaltaa liittovaltioiden päätöksenteossa sekä Euroopan unionin luonnetta valtioliiton ja liittovaltion välimuotona. Teoksen kirjoittaja toimii professorina Tampereen yliopistossa. Kirjaa tai sen osia ei voi tulostaa.

Gaudeamus 1. painos

Euroopan rajat - Laajentuva Euroopan unioni

Raunio, Tapio

Markkinat ja demokratia : loppu enemmistön tyrannialle

Wahlroos, Björn

Demokratian karikot : Itäinen Eurooppa suuntaa etsimässä

Miklóssy, Katalin; Nikula, Jouko

Vapiseva Eurooppa: Mitä seuraa eurooppalaisen politiikan kaaoksesta?

Ronkainen, Antti & Mykkänen, Juri (toim.)

Demokratian iltahämärä : autoritaarisuuden viettelevä kiusaus

Applebaum, Anne