Lailasta Almaan : suomalaisten naisten populaarimusiikin historia

Miltä suomalaisen populaarimusiikin historia näyttää, jos se kirjoitetaan korostaen vain ja ainoastaan naisten esittämää ja tekemää musiikkia? Musiikintutkijat täydentävät historiankirjoitusta nostamalla esille uusia sekä tuttuja tekijöitä ja ilmiöitä naisartistien näkökulmasta. Tarina alkaa 1950-luvulta Laila Kinnusesta ja päättyy vuoteen 2020 ja Alma Miettiseen. Kirjassa käydään läpi populaarimusiikin aikakaudet, tyylit ja genret. Aikamatkalla kuullaan yli 70 naisartistin tarinat. Osa heistä pääsee ääneen ensimmäistä kertaa huolimatta pitkästä urasta, osan tarinat ovat vasta aluillaan. Naisten työn kautta kuunneltuna populaarimusiikin historiassa nousevat esiin eri painopisteet kuin miesten kautta tarkasteltuna. Naiset ovat muuttaneet populaarimusiikin kulkua sekä muovanneet sitä. Kulttuurihistoriallisesti artistin ja muusikon työ on ollut naisille muuttuvien mahdollisuuksien kenttä, ja tarjolla on ollut monenlaisia rooleja.

Forssa, Humppila, Jokioinen-Jockis, Tammela, Ypäjä
Louna-kirjastot.

Lailasta Almaan: suomalaisten naisten populaarimusiikin historia

Käpylä, Tiina; Pääkkölä, Anna-Elena; Noroila, Fanni