Kvalitetsutveckling: Nr 8 i serien Studiedagar i egen regi

Syftet med ”Studiedagar i egen regi” är att ge ett underlag för skolor och förskolor för att arrangera och genomföra intern fortbildning. Denna e-bok och fortbildningsunderlag kan med fördel användas i arbetslag och andra grupper där man samlas för att diskutera pedagogik, skolans/förskolan utveckling, lärande och ledarskap.

"Kvalitetsutveckling" är nr 8 i en serie 8 e-böcker under rubriken Studiedagar i egen regi. Varje bok innehåller texter och förslag till övningar och samtal.

"Kvalitetsutveckling" ger en introduktion till idén om systematisk kvalitetsarbete på en skola eller förskola utifrån främst SIQs modell. Vad ska man tänka på om man ska gå framåt i skolans eller förskolans utveckling och hur systematisk behöver man vara? Ett särskilt tack riktas till SIQ, Fredrik Lindgren och Nacka Kommun, Gunilla Schött för möjligheten att återge en del av deras bildspel i boken.

Skolans nya syfte

Professionella samtal - Konsten att leda utvecklingssamtal i skolan

Pedagogik i praktiken

Den nya inlärningen