Kuningaslaulaja: Romaani runoilija Sayat Novan elämästä

Romaani runoilija Sayat Novan (1712–1795) elämästä. Kuningaslaulaja on kertomus taiteilijan kutsumuksesta: nöyryydestä, epäonnistumisen pelosta ja riittämättömyyden tunteesta aina hybrikseen saakka – ja takaisin; taiteesta ja taiteilijoista vallanpitäjien palveluksessa – suojeluksessa ja alaisuudessa; monitahoisista hyötysuhteista, yhteiskunnan kerrostumista ja yksilön liikkeistä niiden välillä. Tekijä paneutui Georgian kulttuurihistoriaan työskennellessään alueella vuosina 1998–2000. Kuvitteellista, löyhästi todellisiin tapahtumiin perustuvaa tarinaa rikastaa – tekijän suomentamana – Sayat Novan suorapuheinen lyriikka. Minun vettäni eivät muut juo, / se on eri lähteestä. / Minun sanojani eivät muut lausu, / ne ovat eri kirjasta. // Älä luule, että olen hiekkaa: / olen luja kallionlohkare. / Kuin vuolas virta, joka ei koskaan kuivu, / älä yritä ammentaa minua tyhjiin. (Sayat Nova, suomentanut Marjut Helminen.) Kirjailija Marjut Helminen on tehnyt työuran vapaana toimittajana aikakauslehdistössä ja radiossa, ja sitten kansainvälisissä tehtävissä muun muassa Palestiinassa, Kaukasiassa, Keski-Aasiassa ja Venäjällä.

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.