Kouvolan punaiset kotkat: Kaarlo Vilho Roine ja keskisen rintaman lento-osasto

Suomen sisällissodassa punaisten puolella toimi kolme Venäjältä tullutta lento-osastoa. Näistä keskisen rintaman lento-osastoksi kutsuttu joukko saapui Kouvolaan helmikuun 1918 lopulla, siirtyi huhtikuun alussa Uttiin ja päätti toimintansa siellä toukokuun alussa. Tämä kirja on tutkielma tuon joukon vaiheista Suomessa. Siihen kuuluneista venäläisistä ja suomalaisista, sen taisteluvälineistä, Kouvolan sekä Utin ilmailu-asemista ja taistelulennoista, joita osasto suoritti sodan aikana.

Punaisten sotilasilmailusta on kirjoittu tätä ennen hyvin vähän alkuperäislähteisiin perustuvaa tutkimusta. Aihetta on käsitelty lähinnä itsenäisen Suomen Ilmavoiminen historian sivuviitteenä. Tällöin aihetta on miltei poikkeuksetta lähestyttä pian sisällissodan jälkeen kirjoitetun aineiston kautta. Tätä aineistoa on leimannut lento-osastojen osaamisen ja motivaattoreiden vähättely. Tämän kirjan myötä käsitys tästä kokonaisuudesta monipuolistuu merkittävästi.

Books on Demand 1. painos

Vankileirihelvetti Dragsvik: Tammisaaren joukkokuolema 1918