Kivi, joka tahtoi takaisin järveen

Aino lähetetään kaupungista kesälomalle kaukaisten sukulaistensa luokse maalle. Jo junamatka on omituinen: matkustajat ovat omaperäisen vanhanaikaisia ja puhuvatkin kummallisesti. Perillä ei ole sähköjä, peltotyöt tehdään hevosten avulla, ja kaikki tuntuu olevan vähän vinksallaan. Läheistä järveä kohti ei saa edes katsoa, ja kiellettyjä puheenaiheita on paljon. Ja miksi kivet kelluvat? Onneksi Aino saa kavereikseen lörpöttelevän Vihtori-kissan ja naapurin Onni-koiran. Nuorten fantasiaromaanissa yhdistetään kalevalainen mytologia ja Suomen historia kiehtovasti nykyaikaan. Marja Luukkonen on suomalainen kirjailija, joka tunnetaan erityisesti lasten- ja nuortenkirjoistaan. Luukkonen on saanut Arvid Lydecken -palkinnon vuonna 2001 teoksesta Aarnilinnun tytär ja LukuVarkaus -palkinnon 2003 teoksesta Kivi joka tahtoi takaisin järveen.

Saga Egmont 1. painos

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby