Jumalan olemassaolo, ominaisuudet ja toiminta

Tuomas Akvinolaisen Summa theologiae on keskiajan filosofian ja teologian tunnetuin teos. Hänen tavoitteenaan oli käsitellä siinä kaikki teologiset ja filosofiset kysymykset. Tuomas pyrki yhdistämään aristoteelisen filosofian ja kristinuskon, ja häntä pidetään edelleen yhtenä katolisen kirkon pääopettajista. Suomennos sisältää järkälemäisen teoksen alkuosan, joka käsittelee teologian perusteita ja valaisee koko Tuomaan ajattelun lähtökohtia. Summa theologiae alkaa kuuluisalla Jumalan olemassaolon todistuksella, joka on teoksen tunnetuin jakso. Jumalan olemassaolon Tuomas todistaa viidellä eri tavalla, joita hän kutsuu "viideksi tieksi". Sen jälkeen teoksessa tarkastellaan Jumalan olemisen tapaa ja ominaisuuksia. Jumalan toimintaa koskevassa jaksossa Tuomas käsittelee muun muassa Jumalan tiedon ja tahdon luonnetta, kaikkivaltiutta ja predestinaatiota. Teokseen sisältyy suomentajan laaja johdanto, joka asettaa Tuomaan teoksen historialliseen yhteyteensä. Lukijan avuksi suomennokseen on laadittu myös perusteelliset selitykset.

Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kuhmoinen, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari, Äänekoski
Keski-kirjastot.

Keskiajan filosofia