Henki ja toivo hoitoyössä

Teoksessa tutkitaan henkisyyden, hengellisyyden ja toivon vaikutusta hoito- ja hoivatyöhön. Teemoja tarkastellaan analyyttisesti ja kriittisesti niin hoitoalan kuin yhteiskunnallisen keskustelunkin kannalta.

Kirjoittajat tarjoavat aiheisiin kiinnostavia näkökulmia esimerkiksi filosofian, tutkimusmetodien ja auttavan vuorovaikutuksen kautta.

Visuaalista antropologiaa esitellään yhtenä mahdollisuutena lähestyä henkisyyttä, hengellisyyttä ja toivoa tutkimuksen keinoin. Elämän ylläpidon perusasioiden äärelle päästään hahmottamalla hoiva- ja hoitotyön perusprosessit kokonaan uudesta näkökulmasta. Voisivatko toivo ja henki ohjata hoitotyötä?

Julkaisu vie lukijan elämän rajamaille etsimään henkeä ja toivoa vuosisataisten perinteiden ja itkuvirsien avulla.

Kirjassa julkaistaan osin uusia, aiemmin julkaisemattomia tutkimustuloksia henkisen ja hengellisen terveyden käsityksistä kenialaisten opiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi herbalismia käsitellään esimerkkinä vahvan henkisen ja hengellisen vaikutuksen sävyttämästä hoitotavasta.

Teos soveltuu oppikirjaksi terveys-, uskonto- ja ihmistieteisiin sekä tietokirjaksi henkisyyden ja terveyden suhteesta kiinnostuneille lukijoille.

Kirjan ovat kirjoittaneet terveystieteiden tohtori Ikali Karvinen, filosofian tohtori Jari Kylmä, yhteiskuntatieteiden lisensiaatti Eero Ojanen, filosofian tohtori Juha Pentikäinen ja yhteiskuntatieteiden tohtori Tuula Vaskilampi. Sen on toimittanut Ikali Karvinen.

Henki ja toivo hoitoyössä

Karvinen, Ikali

Etiikka hoitotyössä

Leino-Kilpi, Helena; Välimäki, Maritta

Henkisyys vastaan materialismi: Mistä tulemme? Keitä olemme? Mihin menemme?

Ahokallio, Tapio

Tähän olen tullut : kirja merkityksen löytämisestä

Hellsten, Tommy

Ajan takaa: Kauemmas katsomisen taidosta