Försäkringar på arbetsmarknaden enligt lag och kollektivavtal 2012 : vid medlemskap i ett arbetsgivarförbund inom Svenskt Näringsliv

Försäkringar på arbetsmarknaden enligt lag och kollektivavtal 2012 - vid medlemskap i Svenskt Näringsliv Som arbetsgivare har företaget enligt lag vissa sociala skyldigheter. Företaget ska till exempel betala arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgiften finansierar huvudsakligen de lagstadgade sociala försäkringarna såsom sjukförsäkringen, föräldraförsäkringen och ålderspensionen. Företaget kan också genom kollektivavtal vara skyldig att svara för vissa sociala förmåner för de anställda. När ditt företag blir bundet av kollektivavtal stadgar detta vilka skyldigheter företaget har vad gäller försäkringar och pensioner. Försäkringar på arbetsmarknaden - vid medlemskap i ett arbetsgivarförbund inom Svenskt Näringsliv vill ge dig information som beskriver konsekvenserna för företag i avseende på försäkringar och pensioner samt upplysa om hur man praktiskt går till väga för att uppfylla sina skyldigheter. Det är en kortfattad översikt över de kollektivavtalade försäkringarna på den privata arbetsmarknaden och arbetsgivarens kostnader för dessa.

Fördjupad samverkan : Skatteverkets nya arbetsmetoder

Fakta om VD-löner : Avseende september 2011