Europeiska visioner och nationellt egenintresse

Under åren efter andra världskrigets slut väcktes en rad förslag om samarbete mellan Europas stater. Kol- och stålunionen som bildades 1952 blev första steget mot dagens EU. Men vägen dit har varit långt ifrån rak. I den här boken visar författaren hur olika stater förhållit sig till Europaintegrationen och vad de olika förhållningssätten har inneburit för hur integrationen har utvecklats.

Boken vänder sig främst till studenter i historia vid universitet och högskolor, men också till verksamma historielärare och andra med intresse för Europafrågor. Denna bok ingår i serien Samtidshistoriska studier.

E-boken baseras på den tryckta utgåvan från 2005.

Kartans makt i krig och fred : Fältmätarna, det nya kriget och samhällelig utveckling 1805–1831

Gussarsson, Maria