Euroopan laatupalkintomalli yrityksille - 75 kysymystä

Itsearvioinnin työkirja 75 hyvää kysymystä ja esimerkkiparia

Kirja kuvaa Euroopan laatupalkintomallin avulla suuren joukon toimintaperiaatteita ja ajattelua, jotka ovat tarpeellisia organisaation menestykselle.

Se kuvaa Euroopan laatupalkintomallin sisällön käytännöllisten yrityselämän esimerkkien ja jokapäiväisten tapahtumin avulla. Kukin mallin arviointikohta on jaettu kahteen kysymykseen. Kutakin kysymystä havainnollistetaan vertailulla, mitä tekevät keskinkertaiset ja mitä menestyjät.

Kun samanaikaisesti näemme sekä keskinkertaisen että hyvän suorituksen ymmärrämme, mistä ero johtuu, ja pystymme luomaan omat ratkaisumme.

Menestyvän organisaation esimerkit nostavat mielikuvaamme paremmista ratkaisuista ja antavat rohkeutta asettaa omat tavoitteet aikaisempaa korkeammalle.

Kirjan tarkoitus on lisätä ymmärrystä ja kehittää itsearviointiin osallistuvien mielikuvaa oman organisaation kehittämismahdollisuuksista.

Kysymyksiin vastaaminen ei vaadi laatupalkintomallin osaamista, vaan kukin antaa oman arvionsa mielikuvansa perusteella. Kirjan tehtävänä on kehittää tätä mielikuvaa.

Kirja, kysymykset ja itsearviointiprosessi soveltuvat organisaation kehittämistyökaluksi ja koulutusmateriaaliksi, vaikka organisaatio ei ottaisikaan Euroopan laatupalkintomallia käyttöön.

“Itsearvioinnin työkirjan idea on hyvä ja toteutus mielenkiintoisen kiehtova. Kirja antaa nopean mahdollisuuden analysoida oman yrityksen toimintaa ja toimintatapoja. Esimerkit ovat osuvia, havainnollisia, ymmärrettäviä ja kattavat hyvin Euroopan laatupalkintomallin.” Raimo Merenluoto, Director Quality, Nokia

E-kirjan tulostaminen estetty

Benchmarking Ltd Oy 1. painos