Euroopan esiäidit: 43 000 vuotta nykyihmisen historiaa

Mistä tulemme, keitä olemme ja mitä voimme oppia menneisyydestämme?

August-palkittu tietokirjailija Karin Bojs herättää esihistoriamme eloon mestarillisesti. Uudet tutkimusmetodit ovat paljastaneet paljon sellaista, mikä saa meidät kyseenalaistamaan aiemmat käsitykset kaukaisten esiäitiemme elämästä ja roolista eurooppalaisten yhteiskuntien muodostumisessa.

Uusimpaan DNA-tutkimukseen nojaten Karin Bojs etsii vastauksia kysymyksiin, jotka ovat nykyaikana relevantimpia ja kiinnostavampia kuin koskaan: Olivatko miehet ja naiset tasa-arvoisempia esihistoriallisessa Euroopassa kuin nykyisin? Mikä oli naisten rooli kansojen muuttoliikkeissä ja kulttuurien sekä yhteiskuntien muodostumisessa? Mitä todisteita on siitä, että patriarkaatti ei ole ihmiskunnan alkuperäinen – saati luonnon sanelema – asiaintila? Ja milloin siitä tuli vallitseva yhteiskuntajärjestelmä?

Omaan vangitsevaan tyyliinsä Karin Bojs yhdistää vankan tutkimustiedon viihdyttäviin tapahtumakuvauksiin vieden lukijan huikealle matkalle esiäitiemme historiaan ja eurooppalaisen ihmisen kehitysvaiheisiin.

Kiehtova lukuelämys täynnä oivalluksen hetkiä.” – Dagens Nyheter

Karin Bojs on yksi Ruotsin tunnetuimpia ja tunnustetuimpia tiedetoimittajia ja tietokirjailijoita. Hän työskenteli vuosia Dagens Nyheter -sanomalehden tiedetoimituksen toimituspäällikkönä. Karin Bojs on Tukholman yliopiston kunniatohtori, ja hän on saanut kirjoituksistaan lukuisia palkintoja. Karin Bojsin edellinen teos Homo europaeus – Eurooppalaisen ihmisen pitkä historia sai Ruotsin arvostetuimman kirjallisuuden alan tunnustuksen, August-palkinnon, vuoden 2015 parhaana tietokirjana. Siitä tuli myös kansainvälinen menestys ja se käännettiin 16 kielelle.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Karstula, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Konnevesi, Kuhmoinen, Kyyjärvi, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Pihtipudas, Saarijärvi, Toivakka, Uurainen, Viitasaari, Äänekoski
Keski-kirjastot.