Bamse En specialtidning om matsvinn

Många köper hem lite för mycket mat och det skapar matsvinn. Vet du vad det är för något? Nöffa i trillingarnas klass tror att det är mat som försvinner. På sätt och vis har hon rätt. Det är mat som slängs, men som hade kunnat ätas om man hade tagit hand om maten på rätt sätt. Det är i hemmen som matsvinnet är störst. Under ett år i Sverige kastas mer än en miljon ton mat, ungefär 19 kg fullt ätbar mat per person! Att odla, föda upp djur och laga mat belastar miljön och det är verkligen inte bra att så mycket av maten som tas fram slängs. I den här tidningen får du lära dig mer om hur du och din familj kan minska på matsvinnet.

Bamses bakbok

Adolfsson, Susanne

Någon gång behöver man lära sig äta och dricka

Öggesjö, Helena