Avain kungfutselaisuuteen

Kungfutselaisuus on yli 2000 vuoden historiansa aikana rakentunut kiinteäksi osaksi itäaasialaisten yhteiskuntien arvoja, käytäntöjä ja tapakulttuuria. Kungfutselaisuuden ytimessä ovat pohdinnat ihmisen ja yhteisön suhteesta ja näkemys siitä, että tiedon pitäisi olla toiminnan edellytys.

Avain kungfutselaisuuteen kokoaa yksiin kansiin kiehtovia katkelmia kungfutselaisen kaanonin klassikoista sekä kaanoniin kuulumattomista, jopa aikoinaan vääräoppisiksi tuomituista teksteistä. Yhdessä taustoittavien selitysten kanssa ne kuvaavat oppisuunnan kehitystä ja auttavat tutustumaan kungfutselaisuuteen ja sen laajoihin kehityskaariin helposti lähestyttävällä tavalla.

Käsiteltäviin teemoihin lukeutuvat yhteiskunnallinen sopusointu, oikeamielinen hallinto ja arvojärjestykseen perustuva kuuliaisuus sekä toisaalta yksilön vastuu ja vapaus kehittää itseään. Teoksen esittelemät ajattelijat keskustelevat myös ihmisen luonnosta sekä siitä, onko ihmisen kohtalo ennalta määrätty.

"Sellaisen oppineen tietämys, joka ei harrasta muinaisuutta eikä avarra näkemyksiään, on tyhjää ja onttoa." Gu Yanwu, "Ystäville osoitettu kirje, jossa pohditaan opiskelua"

Gaudeamus 1. painos

Mestari Kongin keskustelut : kungfutselaisuuden ydinolemus