Sielusta sieluun

Ajasta aikaan -trilogian toinen osa keskittyy kuvaamaan kahden eri ikäisen naisen erilaisia mutta toisiinsa kietoutuvia elämänvaiheita. Aune Kaskivuori syntyy Helsingissä vuonna 1923 ja elää nuoruutensa toisen maailmansodan myrskyissä. Hän joutuu tekemään jo nuorena vaikeita valintoja ja kohtaa pahuuden silmästä silmään. Hän kuljettaa sotalapsia Ruotsiin ja on mukana Lapin sodan kauhuissa. Sodan jälkeen Aune ei osaa muuta kuin kivettää itsensä, kunnes keski-ikä tuo mukanaan uudet tuulet. Onko silloin kuitenkin jo myöhäistä? Maarit Berner syntyy 1954 Länsi-Saksassa ja opiskelee Suomessa. Hänestä tulee idealistinen radikaalivasemmistolainen, mutta muutto Itä-Berliiniin ja kohtaaminen Stasin kanssa avaa hänen silmänsä reaalisosialismin todellisuudelle. Molempia naisia yhdistää vastavirtaan kauhominen ja ulkopuolisuuden tunne. Pääseekö siitä koskaan eroon, edes iän ja itsetuntemuksen karttuessa?

Saga Egmont 1. painos

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.

Sirpale