Adhd : från duktig flicka till utbränd kvinna

ADHD kan ta sig mycket olika uttryck utifrån biologiska skillnader mellan könen och tyvärr är kunskapen fortfarande skrämmande låg när det gäller flickors och kvinnors unika utmaningar.

Vi missar flickorna med ADHD när vi letar efter symtom som är vanligare hos pojkar. Flickor och unga kvinnor får inte heller lika effektiv behandling eftersom de flesta läkemedelsstudier på preparat och doser är gjorda på pojkar och män.

Lotta Borg Skoglund är överläkare och forskare och en av grundarna till SMART Psykiatri. Hon har tidigare givit ut Lyssnar din tonåring? (tillsammans med Liria Ortiz).

Lotta Borg Skoglunds egna ord:
"Under mina år som läkare har jag träffat många flickor och kvinnor som kämpat så hjärtskärande hårt för att få ihop sina liv. Trots...

Espoo-Esbo, Helsinki-Helsingfors, Kauniainen-Grankulla, Vantaa-Vanda
Helmet-kirjastot.

Adhd - Från duktig flicka till utbränd kvinna

Borg Skoglund, Lotta

Adhd - Från duktig flicka till utbränd kvinna

Borg Skoglund, Lotta

Adhd på jobbet

Borg Skoglund, Lotta; Nelson, Martina

Adhd på jobbet : om forskning, hjärnan och strategier

Borg Skoglund, Lotta; Nelson, Martina