Tyynimeri palaa (äänikirja)

Toukokuussa 1942 Japanin ja Yhdysvaltain lentäjät kiertelivät Korallimeren yllä Australian pohjoispuolella. Molemmat yrittivät vimmatusti paikantaa vastustajan lentotukialukset. Yhdysvalloilla oli ensin onni puolellaan, mutta japanilaiset iskivät myöhemmin takaisin. Ensimmäistä kertaa historiassa käytiin meritaistelu ilman, että laivat olivat kosketuksissa toisiinsa. Korallimeren voimainkoitos päättyi lähes tasapeliin, mutta liittoutuneille selkkaus oli strateginen voitto: lopulta Auringonnousun maa pysäytettiin. Japanilaiset ajettiin kohti emämaataan, mutta heidän jälkeensä jäi kuoleman ja kärsimysten vana. Vielä viime hetkellä antautuminen oli kaatua uhoavien upseerien vallankaappausyritykseen. MAAILMA SODASSA -sarjan 23. osassa kuvataan Tyynenmeren verisiä taisteluita.

Saga Egmont 1. painos

Tyynimeri palaa

Kolmannen valtakunnan tuho : Maailma sodassa - tarinoita toisesta maailmansodasta

Danielsen, Hanne-Luise (toim.)