Sitkeä Jussi: 80 vuotta elokuvaa, kriisejä ja tähtiloistoa (äänikirja)

Suomalaisen elokuvan tarina Jussi-palkinnon silmin.

Sota-aikana syntynyt palkinto on ollut useasti uhattuna, mutta aina se on noussut takaisin juhlistamaan suomalaista elokuvaa ja sen tähtiä Regina Linnanheimosta Krista Kososeen ja Matti Kassilasta Aki Kaurismäkeen.

Jussi-palkinto syntyi halusta juhlia, kun maailma ympärillä paloi. Vuoden 1944 prameiden juhlallisuuksien jälkeen Jussi-gaala on peilannut suomalaista elokuvaa. Palkintoja on jaettu juhlasaleissa ja teattereissa mutta myös työväenopistossa ja auditoriossa.

Suomalaisen elokuvan historiaan mahtuu huippuvuosia ja totaalista alakuloa, pidäkkeetöntä iloa ja repiviä riitoja. Jusseja on pokattu smokeissa ja farkuissa. Gaalassa on laulettu ja ryypätty, käsitelty metoo-ilmiötä ja juhlittu tyttöenergiaa. Surkeimmillaan palkintoja on jätetty jakamatta, koska tarjonta on ollut niin heikkoa.

Sitkeä Jussi – 80 vuotta elokuvaa, kriisejä ja tähtiloistoa tarjoaa ainutlaatuisen ikkunan uutta kultakauttaan elävän kotimaisen elokuvan historiaan.

Anton Vanha-Majamaa (s. 1988) on helsinkiläinen journalisti, tietokirjailija ja kriitikko. Hän on kirjoittanut kolme tietokirjaa ja istuu Filmiaura ry:n hallituksessa.

Matti Rämö (s. 1979) on Suomen Kuvalehden toimittaja, tietokirjailija ja kriitikko. Hän on erikoistunut tutkivaan journalismiin ja elokuvaan.

Alavieska, Enontekiö-Enontekis, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto-Karlö, Hyrynsalmi, Ii, Inari-Enare, Kajaani-Kajana, Kalajoki, Kemi, Kemijärvi, Keminmaa, Kempele, Kittilä, Kolari, Kuhmo, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka-Limingo, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Muonio, Nivala, Oulainen, Oulu-Uleåborg, Paltamo, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Pudasjärvi, Puolanka, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe-Brahestad, Ranua, Reisjärvi, Ristijärvi, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Sievi, Siikajoki, Siikalatva, Simo, Sodankylä, Sotkamo, Suomussalmi, Taivalkoski, Tervola, Tornio-Torneå, Tyrnävä, Utajärvi, Utsjoki, Vaala, Ylitornio-Övertorneå, Ylivieska
Pohjoisen eKirjasto.

Sitkeä Jussi: 80 vuotta elokuvaa, kriisejä ja tähtiloistoa