Pärskeitä: kertomuksia pääkallolippujen varjosta (äänikirja)

Jatko-osa pitkän linjan merikapteenin rakastetuille muistelmille vie lukijan takaisin seitsemälle merelle. Juha Lehtonen jatkaa suuren suosion saaneen muistelmateoksensa Ristiaallokossa tarinaa. Tällä kertaa matka kulkee kaukaisille merille, joita kiertävät myös nykypäivän merirosvot. Lehtonen kertoo elävästi väkivaltaisen kaappauksen vaarasta, joka on edelleen osa elämää kansainvälisillä vesillä. Samalla teoksessa sukelletaan myös syvälle pinnan alle, kohdataan haita ja jättiläishämähäkkejä, ja jahdataan uponnutta kulta-aarretta. Merenkulkijan elämä on täynnä vaaranpaikkoja, mutta myös kaukaisten rantojen lumoa. Pärskeitä johdattaa lukijan merimiehen arkeen aaltojen harjoilla. Teos on täynnä samaa merielämän hurmaa, joka kutsui kapteenin yhä uudestaan takaisin matkaan. Juha Lehtonen (1956-2012) oli kirjailija sekä merikapteeni. Lehtonen toimi uransa alkuvaiheilla Kalifornian yliopiston aluksella merentutkimuksen parissa sekä vedenalaistehtävissä. Palattuaan Suomeen hän toimi muun muassa sukellusveneiden valmistuksen parissa ja myöhemmin päällikkönä Itämerellä sekä eri öljykenttien erikoisaluksilla ympäri maailmaa. Kokenut merikapteeni kirjoitti kiehtovasta työstään useita artikkeleita sekä kirjoja.

Saga Egmont 1. painos

Siilinjärvi