Historia Nu Dok: Sverige och kalla kriget (äänikirja)

Kalla kriget var påtagligt för hela världen. Det alliansfria Sverige tvingades inordna sig i en global konflikt mellan USA och Sovjetunionen, som uppstod i direkt anslutning till andra världskriget. Sverige kom att profilera sig som ett fredligt och alliansfritt land på den internationella arenan, samtidigt var vi i allra högsta grad redo för krig och attacker.

Men hur involverade var Sverige i det kalla kriget? Var vi passiva observatörer som studerade supermakternas kamp? Eller var vi i själva verket involverade? Och om så var fallet, när skulle vi då ha dragits in i det? Flera händelser i Sveriges 1900-talshistoria – däribland ubåtar som går på grund, ertappade spioner och nedskjutna flygplan – visar att kriget var närmare än vad många tror idag.

Historia Nu Dok är podden som går historien på djupet. I den här samlade dokumentärserien får du i tre avsnitt orsakerna till kalla kriget liksom Sveriges roll i världspolitiken. Programledaren Urban Lindstedt navigerar tillsammans med sakkunniga röster om den globala konflikt som påverkade efterkrigstiden.

Koll på kalla kriget

Elmerdahl Hemmingsen, Søren

Röd hungersnöd : Stalins krig mot Ukraina

Applebaum, Anne