Hyppää pääsisältöön
Kaikki kirjastot

Axel var idiot / Lättläst (äänikirja)

En lättläst bok om livet som utvecklingsstörd i Sverige på 1900-talet.

Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. När skålen är tom så hämtar de nya kolor.

– Här har ni! Här kommer mer Vipeholmskola!, säger de.

Läkarna har bestämt att Axel och de andra ska vara med i ett experiment. De vill undersöka vad som händer med tänderna om man äter mycket godis.”

Nu för tiden räknas alla människor som lika mycket värda. Men för inte särskilt länge sedan var det annorlunda. Axel var idiot är den sanna historien om ett liv som utvecklingsstörd i Sverige på 1900-talet. Ett undangömt liv, fyllt av skam, våld och låsta dörrar.

Med hjälp av dokument från gamla journaler och arkiv ger Mats Ahlsén, som själv är släkt med Axel, en plågsam påminnelse om hur några av oss blivit behandlade. Boken är rikt illustrerad med privata foton. 

Mats Ahlsén har tidigare skrivit boken Ingen ska få veta för LL-förlaget.

Saatavana seuraavilla kirjasto­korteilla

Valitettavasti tätä ei ole saatavana

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä

Mats Melin - från Hudik med kärlek / Lättläst

Ahlsén, Mats

Ingen ska få veta / Lättläst

Ahlsén, Mats

Kapten Rollas äventyr (lättläst)

Ahlsén, Mats

Kapten Rollas äventyr (lättläst)

Ahlsén, Mats

Jag har inget att säga!: Bli bättre på småprat

Ahlsén, Mats