Asylsökande mötte döden på flyktingförläggning (äänikirja)

Tidigt på morgonen den 5 augusti 2003 anträffades en bil i anslutning till Carlsunds flyktingförläggning i Upplands Väsby. I bilen finns stora mängder blod och skador efter brand.
Redan från början står det klart att ett grovt våldsbrott förövats. Men fyndet förbryllar polisen; både gärningsman och offer saknas.
Turligt nog -- för polisens del -- kom en man påföljande morgon in på polisstationen i Kalmar och angav sig själv. Han trodde sig ha dödat en man i Upplands Väsby i självförsvar i ett knivslagsmål. Några dagar senare häktas han, misstänkt för mord.

Nordisk Kriminalkrönika är ett historiskt verk. Berättelserna och samlingarna är uttryck för den samtid som de skrevs i, och kan i enstaka fall ha föråldrat eller kontroversiellt innehåll. Eventuellt stötande material är inte uttryck för förlagets hållning.

I Nordisk kriminalkrönika berättar poliser själva om sina mest uppmärksammade, omskakande, och svåra fall.

Designtjuvarna

författare, Diverse

Grovt skattebedrägeri inom byggbranschen

Den fantasifulle falskläkaren