Gå till huvudinnehåll
Alla bibliotek

Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit

Modernisaatiomurroksen kaupalliset merkit -60-luvun suomalainen televisiomainonta Kun suomalainen televisiotoiminta alkoi 1950-luvun puolessa välissä, siinä oli alusta alkaen mukana - ensimmäisten joukossa Euroopassa - mainontaa. Suomalaiset mainostajat (elintarvike-, tupakka-, öljy-, kosmetiikka-, vaatetus- yms. yritykset) ja uuden sukupolven markkinointi- ja mainontaväki ymmärsi pian uuden vallankumouksellisen median merkityksen. Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television. Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävä vuosikymmen. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko ympäroivä yhteiskunta ja kulttuuri, tämä tutkimus kertoo laajemminkin Suomen 60-luvusta, sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Se valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.

Fås med följande bibliotekskort


Imatra, Lappeenranta-Villmanstrand, Lemi, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale, Taipalsaari
Heili-kirjastot.

Du kan också vara intresserad av dessa...

Näköradiosta digiboksiin : suomalaisen television sosiokulttuurinen historia

Kortti, Jukka

Suomettumisen vaiettu historia / Matti Paavonsalo

PAAVONSALO, Matti

Suomettumisen vaiettu historia / Matti Paavonsalo

PAAVONSALO, Matti

Jagger

Spitz, Marc

Heterotehdas: Televisiomainonta sukupuolituotantona

Rossi, Leena-Maija