Kultahiekkaa ihmisten poluille : Martta Wendelinin elämä

Suomalaisen maalaisidyllin kuvittaja.

Ensimmäinen kattava elämäkerta Martta Wendelinistä kuvaa poikkeuksellisen itsenäisen ja vahvan naistaiteilijan elämänkaarta Venäjän keisarikunnan ajasta 1980-luvulle.

Suomalaisten rakastama kuvittaja ja taidemaalari Martta Wendelin (1893–1986) muistetaan joulua, kotia ja maalaiselämää kuvaavista postikorteista sekä Kotilieden kansikuvista. Uudet lähdeaineistot, kuten kirjeenvaihto lapsuusystävän kanssa, luovat kirjassa kokonaisvaltaisen kuvan rakastetusta taiteilijasta. Martta Wendelinin oma ääni tulee aidosti esille myös päiväkirjaotteiden kautta. Niistä välittyy Martta Wendelinin valoisa, älykäs ja humoristinen asenne elämään, ystäviin ja ennen kaikkea hänen taiteeseensa. Kirjassa on runsas kuvitus Wendelinin taiteesta. Henkilöhistoria tulee myös eläväksi aikalaisvalokuvien avulla.

Kirjoittaja Päivi Ahdeoja-Määttä (s. 1967), FM, on taidehistorioitsija ja Tuusulan Museon näyttelyamanuenssi. Hän on työskennellyt Martta Wendelinin taiteen parissa vuodesta 2002 ja on koonnut useita Martta Wendelinin taiteen näyttelyitä. Hän on kirjoittanut myös Wendelinin taiteesta artikkeleita eri julkaisuihin.

Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Isojoki-Storå, Isokyrö-Storkyro, Karijoki-Bötom, Kaskinen-Kaskö, Kauhajoki, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Laihia-Laihela, Lappajärvi, Lapua-Lappo, Perho, Seinäjoki, Soini, Teuva-Östermark, Veteli-Vetil, Vimpeli, Ähtäri-Etseri
Eepos-kirjastot.

Järvenpää-Träskända, Kerava-Kervo, Mäntsälä, Tuusula-Tusby
Kirkes-kirjastot.