Hur du blir din egen terapeut: Höj ditt humör och minska din oro eller ångest på 10 minuter om dagen. (ljudbok)

Detta är en oberoende och fristående svensk utökad sammanfattning av miljonsäljaren, How to Be Your Own Therapist: Boost your mood and reduce your anxiety in 10 minutes a day.

Författaren, Owen O'Kane, har en dubbel medicinsk och psykoterapiutbildning och han är före detta chef för NHS Mental Health. NHS-webbplatsen är Storbritanniens största hälsowebbplats, med mer än 50 miljoner besök varje månad. Författaren har en unik förmåga att förstå hur man dämpar ångest och hanterar stress, samt har en oöverträffad insikt i vad som ger lycka och lugn i människors liv. Han har över 30 års erfarenhet av mental hälsa. Han är kolumnist, talare och bästsäljande författare.

Det moderna livet är ett minfält för stress. Oavsett om det handlar om arbete, relationer, pengar eller liknande, kämpar vi ofta för att få tid för oss själva, och kan hamna i ett hjulspår med dåliga vanor eller bekymmer.

Första delen: Författaren avslöjar hur framgångsrik terapi fungerar, från att i hjälpa dig att förstå din egen livshistoria, som den definieras av dig, och hur den påverkar dig idag. I boken genomgås de åtgärder som du kan vidta för att ändra dina vanliga reaktioner, så att din nutid inte definieras av ditt förflutna. Han tar läsarna genom stegen och hjälper denne att ta avstånd från sina negativa tankar.

Andra delen: Här beskrivs ett enkelt dagligt självterapiprogram på sammanlagt 10 minuter, 4 minuter på morgonen, 3 minuter på dagen och 3 minuter på kvällen. Programmet befriar dig från ohjälpsamma vanor och beteenden. Du får del av mycket effektiva tekniker från bevisbaserade terapeutiska metoder, inklusive kognitiv beteendeterapi, mindfulness och interpersonell terapi.

Tredje delen: Här delar författaren med sig av några snabba och effektiva hanteringsstrategier, för de tider av stora motgångar, när 10 minuters daglig träning kanske inte är tillräckligt. Här fokuseras på några typer av motgångar som vi alla kommer att stöta på vid tillfällen i våra liv, såsom förluster, sorg, förändringar, sjukdom, besvikelse och kriser.

Detta är den praktiska terapiboken för dig som vill få ut det bästa av ditt liv och klara dig bättre, genom att lära dig de viktigaste grunderna för terapi, och hur du tillämpar dessa i ditt eget liv, tillsammans med riktade uppgifter som tar bara 10 minuter om dagen.

***

Originalboken finns inte översatt till svenska i sin helhet. Du kanske inte har tid, ork eller möjlighet att läsa eller lyssna på hela originalboken på ett annat språk? Men du vill ändå, kortfattat, tillgodogöra dig innehållet, på svenska? Det är därför vi på Bokförlaget Upsaliensis AB valt att göra dessa miniguider på böcker, som ofta blivit miljonsäljare över hela världen. Vi ger dig snabb och enkel tillgång till kraftfull kunskap från bästsäljande fackböcker. Vi presenterar en kortfattad, praktisk sammanfattning på svenska i ljudboksform. En hel ljudbok kan ofta ta 5 - 20 timmar att lyssna på.

Notera att denna ljudbok har producerats med hjälp av AI Voice.

Det är viktigt att nämna att denna sammanfattning av boken inte har någon som helst anknytning till författaren till den ursprungliga boken; den är INTE kopplad till originalförfattaren eller utgivande förlag och detta är INTE originalboken. Den har inte för avsikt att ersätta originalboken utan hjälpa läsaren att förstå innehållet och få en kortfattad överblick.

Ej tillgänglig.

15 sätt att bli fri från stress