Yhteiskuntavastuu yrityksen arjessa
Itsearvioinnin työkirja 46 hyvää kysymystä ja esimerkkiparia
Yhteiskuntavastuu ei ole vain eettisesti hyväksyttäviä ja ajan henkeen liittyviä periaatteita. Yhteiskuntavastuu ei ole organisaation julistuksia ja hienoja yhteiskuntaraportteja imagon kohentamiseksi.
Yhteiskuntavastuu on arkisia asioita, joita otetaan huomioon päätöksiä tehtäessä ja organisaation työtehtäviä suoritettaessa sen kaikilla organisaatiotasoilla.
Eräs käytännöllinen tapa havainnollistaa yhteiskuntavastuun konkreettisuus organisaation arjessa, on kuvata organisaation yhteiskuntavastuut havainnollisina esimerkkipareina ja liittää ne Euroopan laatupalkintomallin arviointikohtiin.
Organisaatio voi porukalla arvioida omia yhteiskuntavastuullisuuden periaatteitaan ja verrata niitä kirjan esimerkkeihin sekä tunnistaa omat kehittämistarpeet ja tavoitteet.
Kysymyksiin vastaaminen ei vaadi laatupalkintomallin tai perehtyneisyyttä yrityksen yhteiskuntavastuuasioihin vaan kukin antaa oman arvionsa mielikuvansa perusteella. Kirjan tehtävänä on kehittää tätä mielikuvaa.
Kirjan asiasisältö perustuu Finnish Business & Strategy Society ja Teollisuuden työnantajaliiton julkaisemaan aineistoon sekä eturivin suomalaisten yritysten raportteihin yhteiskuntavastuullisuudesta.
Kirja, kysymykset ja itsearviointiprosessi soveltuvat organisaation kehittämistyökaluksi ja koulutusmateriaaliksi, vaikka organisaatio ei ottaisikaan yhteiskuntavastuun hallintaohjelmaa käyttöön.
“Kirja oli ilo lukea, koska se on huolellisesti ja ajatuksella kirjoitettu. Esimerkkiparien käyttö on helppoa ja herättää ajatuksia.” Jorma Hanski, Rautaruukki Oyj
E-kirjan tulostaminen estetty
Fås med följande bibliotekskort
Ej tillgänglig.