Gå till huvudinnehåll
Alla bibliotek

Vissa dagar (lättläst)

Lisa är förväntansfull. Hon har semester och ska äntligen ta tåget till sin barndomsvän, tre timmar bort. Hon har väskor och biljetter med sig och tåget går exakt i tid. Lisa fikar i bistron. Hon njuter av kaffet och utsikten. Skogar, fält och sjöar susar förbi. Allt går som det ska.

När Lisa kommer tillbaka till sin plats sitter det en kvinna där. Kvinnan ber om ursäkt och flyttar genast till platsen bredvid. Tågresan visar sig bli mycket roligare med Ester i stolen intill. Så rolig att tre timmar går fort och Lisa får bråttom av tåget. Och plötsligt går ingenting längre som det ska. Lisa glömmer nämligen sin handväska på tåget.  

Vissa dagar är en stämningsfull och varm berättelse om ett stort litet äventyr, mitt i vardagen. Lotta Ekmans finstämda bilder bär berättelsen, de korta och underfundiga texterna ger berättelsen djup och nyanser.  

De generösa färgbilderna i blandteknik som skildrar själva resandet, relationerna, miljöerna och känslorna i de olika situationerna ger ett fint stöd för läsaren. Texten består av korta meningar, som sträcker sig över en rad. Det vilar en trivsam feelgoodkänsla över berättelsen med vänliga medmänniskor, vacker natur och dofter av kaffe och kanelbulle, skriver Helene Ehriander i BTJ-häftet nr 3, 2023

Lotta Ekman är konstnär, illustratör och författare. Vissa dagar är hennes första bok för vuxna läsare.

Lättlästnivå: 1 Lättast



EPUB3: Reflowable

Fås med följande bibliotekskort

Ej tillgänglig.

Du kan också vara intresserad av dessa...

Alla orden i mig

Erlandsson, Karin

Varför måste vi gå?

Ekman, Lotta

Maresi

Turtschaninoff, Maria

Breven från Maresi : Krönikor från Röda Klostret

Turtschaninoff, Maria; Turtschaninoff, Maria

Naondel : Krönikor från Röda Klostret

Turtschaninoff, Maria; Turtschaninoff, Maria